fbpx
 

Zaman Yönetimi

Zaman Yönetimi

Tarihi belli olmayan işlerin anahtarıdır zaman…

Zamanla geçer dediğimiz her şeyde geçip gidenin yalnızca zaman olmadığını fark edişimiz bundandır.
İçinden geçip giderken, insana sonsuz “an”lar bütünüymüş gibi gelen zaman, yaşanılan anlardan oluşmuş bütünün, küçük parçalarının birleşimidir.
Verimli kullanılmadığında, yönetilen zaman olmaktan çıkar; insan zamanı değil, zaman insanı yönetir hale gelir. İnsan yine de zaman tarafından yönetilenin kendisi olduğunu kabullenmek istemez. Ölümsüzlüğün sırrını bulmuş gibi, zamana tabii olmadığını, hep güçlü ve hep iradeli olduğunu, hep sonsuz “an”lara sahip bir varlık gibi hissetmek ister. Bir sonraki “an” nasılsa gelecekmiş gibi yaşar. Sonsuz bir yaşama sahipmişiz gibi… Fakat bir gün gelir “an”lar bütünü son bulur, zaman tükenir. Hissedilen güç, sonsuz yaşam hissi ve mutlak irade yerini umutsuzluğa, korkuya, endişeye, çaresizliğe, güçsüzlüğe bırakır.

Bu duygularımızın en temel sebebi, zamanı oldukça verimsiz, elverişsiz, niteliksiz geçirmemizdir. Bir kum saati içinden süzülerek tek tek kayıp düşen kum tanecikleri gibi zaman da avuçlarımızın içinden kayıp gider. ZAMANI YÖNETEBİLMEK için, buna kocaman bir ‘’DUR!’’ demek gerekir. Olumsuz duyguların esiri ruh halimize ’DUR!’’ diyerek stratejik bir zaman yönetimine kapıları aralamamız gerekir.

zaman-yonetimi-2
Zaman yönetimi, üretimin, sanayinin, eğitimin, bilimin vb. alanların temelinde vardır. Ancak içlerinden bir tanesi diğerlerini öncelemektedir. Bu alan “EĞİTİM”dir. Eğitimde zaman yönetimi, öğrencilerin zamanı verimli ve nitelikli bir şekilde kullanmasını sağlar. Kişisel deneyimler sonucunda meydana gelen kalıcı davranış değişikliğiyle gerçekleşen öğrenmede, zaman yönetimi oldukça önemlidir. Algılama, anlama ve kavrama olmadan öğrenme tam anlamıyla gerçekleşmez. Öğrenme süreçlerini etkileyen faktörler zamanı yönetmeyle ilgili olan noktada bireye fayda sağlayacak şekilde düzenlenmelidir. Öğrenen bireyle ilgili olarak, bireyin öğrenmeye hazır olup olmaması (hazır bulunuşluğu), yaşı, zekası, güdülenmiş olup olmaması gibi etkenler öğrenme gerçekleşirken zamanı yönetmede bireye belli başlı kazanımlar sağlar. Ve yine öğrenme süreçlerinden; öğrenme yöntemi ve öğrenmenin yapıldığı ortamın da zamanı etkin kullanmak isteyen bir bireyin öğrenmesi üzerinde etkili olduğunu söylememiz gerekir.
Durum böyleyken, yönetemediğimiz zamanın yaşatacağı kayıpları çok geç olmadan ön görebilmeliyiz. Sevgili öğrenciler, zaman kontrolünü en etkin şekilde kullanabilmeyi başarmalı, önünüzde hala zaman varken eksik konularınıza odaklanmalı, eksik gördüğünüz alanlarla ilgili bir uzmandan yardım istemelisiniz. Unutmayın; sınava hazırlık süreci asla dümdüz seyreden bir yol değildir. İnişli çıkışlı, rampalı tümsekli bir süreç sizi bekliyor. Gözünüzün alabildiği uzaklıktaki ufuk çizgisine baktığınızda, belirlediğiniz “HEDEF” size gülümsüyorsa başarmak için bir nedeniniz var demektir.

Hazırlayan: Seda Keskingöz